dinsdag 21 augustus 2012

Gezellig

Leuk Engelstalig boekje
Ik kom net terug van boekhandel Daan Nijman in Roden. Ze waren zo vriendelijk om mijn aankondiging voor de cursussen in Roden en Tolbert op te hangen, en ik werd even afgeleid door een leuk Engelstalig boek dat ik zag liggen: The Dutch, I presume, icons of the Netherlands.

All very tongue-in-cheek
Een errug leuk vormgegeven boekje, met hoofdstukken als Polders, Sinterklaas, Dutch Design en, hoe kan het ook anders, Delft Blue. Geinige teksten en amusante foto's (all very tongue-in-cheek). Het heeft geen zin om dit boekje als cadeau te kopen, want je wilt het toch maar zelf houden.

Amerikaanse chatvriendin
De aanleiding voor mij was een gesprek met een Amerikaanse chatvriendin. Ik probeerde haar uit te leggen wat 'gezelligheid' nu inhield, maar mijn poging kwam toch niet echt goed uit de verf. Laat er nu een heel hoofdstuk aan 'gezelligheid' zijn gewijd in 'The Dutch, I presume':

"... gezelligheid has to do with togetherness and companionship, but not every gathering is gezellig. A birthday party where no one talks in not gezellig. The conversation in which your boss gives you the sack is not at all gezellig." Dit alles vergezeld van sprekende plaatjes van een seniorenstel voor hun caravan, een tafereeltje met koffie en een drukbezocht terras in een Hollands uitziende stad.

Ik maak nu snel een eind aan dit stukje, want ik ga even gezellig koffie zetten om dit boekje gezellig in de tuin te verslinden.