woensdag 13 maart 2013

Engels voor je werk en voor familie

Leuke mix van jonge en oude cursisten
De nieuwe cursussen Conversatie Engels in het Dorpshuis in Tolbert zijn met succes van start gegaan. Deze keer hebben we twee bescheiden groepen met een leuke mix van jong en oud, en heren en dames: zeven cursisten bij de Beginners en zes cursisten bij de Intermediate. De eerste les verliep dan ook heel prettig.

Engels nodig hebben voor je werk
Ik krijg wel eens de vraag: "Wat voor soort cursisten meldt zich nu aan?" Meestal varieert dat, maar het is me opgevallen dat bij deze nieuwe lichting alle cursisten één motivatie met elkaar delen: Engels nodig hebben voor hun werk. Enkele cursisten hebben het druk met solliciteren en willen hun kansen op de arbeidsmarkt verbeteren. Anderen willen bijscholen op hun eigen vakgebied, waarbij ze de Engelse taal nodig hebben, terwijl sommige cursisten merken dat ze hun huidige werk beter kunnen doen met een goede kennis van de Engelse taal.

Rondleidingen en vergaderen
Zo is er een cursist bij de Intermediate groep die als docent wel te maken krijgt met Engelstalige studenten of bezoekers die een rondleiding van haar krijgen. Een andere cursist is een engineer die nogal te maken krijgt met vergaderingen en teksten in de Engelse taal. Een cursiste uit de beginnersgroep is van plan om volgend jaar in het buitenland bij te scholen op haar vakgebied, en één van haar medecursisten is druk bezig met solliciteren.

Samen eten - ook als er Engels gesproken wordt
Familie in het buitenland
Wat verder opvalt aan mijn cursisten is de internationale rode draad die door veel families loopt: een buitenlandse schoonzoon, een dochter die in het buitenland werkt of kinderen die in het buitenland studeren. Wanneer zo'n familie bij elkaar komt voor vieringen of vakanties, dan kan het zijn dat het familielid met de minste kennis van de Engelse taal ook het minste te vertellen heeft!

Conversatie Engels flexibel genoeg
Daarom zijn de Conversatie cursussen flexibel genoeg om ruimte te maken voor individuele wensen: hoe leg ik in het Engels uit wat voor werk ik doe? Hoe schrijf ik een leuk emailtje naar mijn Chinese schoondochter om haar te feliciteren? Wat zouden mijn Engelse gasten leuk vinden om te doen?

Toch zal ik deze trend in de gaten houden. Misschien moet ik nog eens een cursus Zakelijk Engels gaan aanbieden. Lezers kunnen mij een seintje geven als hier behoefte aan is!